I den här byn kommer ni att få se mycket musik och teater. Den här byn bryr sig mycket om musik, teater och miljön. Miljön är bland det viktigaste som finns. Musik och teater är väldigt viktigt för alla i den här byn. I den här byn har yetisarna och människorna arbetat med att få in mycket musik och teater men samtidigt måste man tänka på miljön. Läs inläggen för att få veta mer.

torsdag 28 januari 2016

Min byggnad

Fredsbyggnaden 

Jag har inspirerats av vita huset som är presidenten i USA´s arbetsplats och bostad. Jag har alltid tyckt om vita huset lite extra mycket. Byggnaden är väldigt fin och speciell. Min byggnad heter Fredsbyggnaden. Jag döpte den till Fredsbyggnaden för att det det är fredens byggnad. Där ska det vara fred och lugn och ro. Alla är välkomna till byggnaden till och med tjuvar och elaka människor. Alla är välkomna för om elaka människor kommer till byggnaden kanske dom förstår att det är fel att vara elak. Jag hann inte bygga klart byggnaden. 

Materialet jag använt är: Kartong, sugrör, lim, målarfärg och papper.
Materialet jag skulle använt är: Kartong, sockerbitar, sugrör, målarfärg och lim.

Ritningen fungerade inte riktigt. Målarfärgen fastnade inte på iPad kartongen för att det var en för glansig yta. Men på flingpaketen fastnade målarfärgen jätte bra. Jag fick ta ett grönt papper som gräs istället för den gröna målarfärgen. Jag hann inte använda sockret det skulle bli pelare till byggnaden. Jag skulle vilja förbättra min byggnad genom att stoppa dit fönster
(vilket inte var planerat) och att bygga pelarna. Det var ganska jobbigt att på till målarfärgen på flingpaketen för att man behövde måla många lager och få till en jämn yta.



Vita huset
Vita huset är presidentens bostad och arbetsplats. Vita huset ligger i Washington DC i USA. År 1800 byggdes vita huset klart. John Adams och hans fru Abigail blev dom första som bodde i huset. År 1814 brann huset ner, det var bara den yttre sidan kvar. 
För att dölja rökskadorna målades huset vitt. Till en början kallades huset för presidentska palatset. På engelska är det "Presidential Palace".
Det var inte förens först år 1818 huset börjades kalla vita huset.
"The White House" är vita huset på engelska. 

Byggnaden var anmärkningsvärt öppen för allmänheten fram till början av 1900-talet. Thomas Jefferson höll öppet hus efter sin andra presidentinstallation år 1805 
då många människor följde honom hem efter ceremonin för att bli mottagna i husets blue room. Öppna hus blev ibland bråkiga:
År 1829 blev presidenten Andrew Jackson tvungen att fara därifrån och ta in på hotell när drygt 20 000 medborgare firade att han tillträdde som president. 
Hans assistenter blev till slut tvungna att lura ut folkmässan med badkar fyllda med apelsinjuice och whiskey. 


Photo credit: ehpien via Foter.com / CC BY-NC-ND


Källor: 
sv.m.wikipedia.org
whitehouse.se



Det här är min byggnad i minecraft.


Övervåningen.

Nedervåningen.

/Haley









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar