I den här byn kommer ni att få se mycket musik och teater. Den här byn bryr sig mycket om musik, teater och miljön. Miljön är bland det viktigaste som finns. Musik och teater är väldigt viktigt för alla i den här byn. I den här byn har yetisarna och människorna arbetat med att få in mycket musik och teater men samtidigt måste man tänka på miljön. Läs inläggen för att få veta mer.

fredag 5 februari 2016

Frisör

Mitt drömyrke är frisör. Jag vill bli frisör för att jag tycker att det är roligt att klippa andras hår. 
Jag har bara klippt mig själv i håret, även om mina mamma blivit arg men jag tyckte ändå att det var roligt. Jag är en ganska social tjej så det är ju trevligt att få prata med kunderna. Det som jag tycker är dåligt med yrket är att man kan träffa negativa kunder. Arbetsuppgifterna när man är frisör tror jag är: Klippa hår, färga hår, stå i kassan, ge råd och att göra olika frisyrer.

Det är lite olika när det gäller arbetstider. Det beror helt på om man äger en salong, man kan även hyra en stol på en salong och då väljer man själv när man slutar. Men när man jobbar som frisör blir det ofta sena kvällar. Jag tycker att tiderna funkar bra för mig för att jag gillar att bestämma saker själv. Men det är ändå lite tråkigt att man missar ganska mycket tid med familjen. 

På en frisör salong jobbar man inte alltid med många andra. Om man jobbar på en liten salong kanske man bara har två andra arbetskollegor, men om man jobbar på en stor salong kanske man har åtta arbetskollegor.
Det spelar inte så stor roll hur många som jobbar på salongen för mig bara dom är snälla och trevliga. 

Det bästa med yrket är att få träffa nya människor och att få känna att man hör hemma på något annat ställe än hemma. Det absolut sämsta med yrket är att man missar mycket tid med familjen. 
Frisörer lever farligt. Det finns så mycket kemikalier i produkterna man använder. Man kan även få väldigt ont i kroppen som frisör så det kan vara bra om ta en springtur någon gång i veckan och lite massage efter jobbet. 

Rent geografiskt finns frisör salonger lite överallt vilket är bra för att man kanske inte vill flytta pga jobbet. När man jobbar som mest är under högtider då dom flesta vill vara fina i håret, t.ex bal, bröllop, dop, julafton, kalas, påsk, begravning eller midsommar. För att utbilda sig till frisör måste man gå på en gymnasieskola med frisör som inriktning och under gymnasiet måste man ha praktik. 

Är man en behörig frisör är garantilönen 22 389 kr/månad. Jag tror att man vet att man har valt rätt yrke om man tycker att det är roligt. Men om man tröttnar på yrket kan man söka in på ett universitet. 




Photo credit: Mattias H via Foter.com / CC BY-SA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar